Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 49 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Politika vody
Dvořáková, Dana ; Vojtěchovský, Miloš (oponent) ; Sterec, Pavel (vedoucí práce)
Práce má za cíl neotřelým způsobem seznámit diváka s problematikou vody na území České republiky a s její distribucí v rámci krajiny. Její charakter, který se přibližuje dokumentárnímu zpracování, však explicitně nepopisuje problém, spíše má snahu jej vizuálně vykreslit a dát divákovi prostor pro vlastní imaginaci. Dílo staví do kontrastů příklady jemných funkčních zásahů do krajiny s příklady monstrózních betonových staveb - přehrad. Poukazuje na problematická místa a snaží se zprostředkovat divákovi problém aktuální nejen ve zvolené lokalitě. Stěžejní je lyrické podání, které navozuje nejen obraz, ale i zvuková část a vyprávění, které objasňuje celý problém. Video nemá čistě informativní ráz, jeho specifikum je zaměřené i na požitek diváka. Hraje si s dokumentárními postupy, ale nevyužívá je prioritně. Záběry jsou schválně voleny tak, aby betonové stavby vypadaly monumentálně a vyzněla tak jejich vážnost. Z pozadí záběrů vyplývá i doba jejich vzniku. Tento prvek má být kritický a má se stavět do opozice proti studiím, které používají staré plány pro stavby nových vodních nádrží, které nedávají prostor pro staronová funkčnější řešení. Dílo se dotýká i nadprodukce a problematiky dnešního moderního zemědělství.
Komparace obsahu rapových textů v USA a České republice
Beránek, Antonín ; Halada, Andrej (vedoucí práce) ; Hroch, Miloš (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá porovnáním obsahu jedenácti textů trapové hudby z USA a jedenácti textů z České republiky. Cílem práce je zjistit, v jakých tématech se texty z obou zemí liší. V bakalářské práci vycházím z hypotézy, že působením rozdílných sociokulturních vlivů v USA a České republice se bude obsah textů nejposlouchanějších trapových skladeb lišit. Práce se zabývá vymezením základních pojmů, které se k tématu vážou, historií a vývojem žánru v obou zemích, a popisuje sociokulturní pozadí, které vznik rapu a jeho subžánr trap ovlivnilo. Teoretická část se také zabývá rapovým publikem, snaží se definovat jeho odlišnosti od většiny populace a může tak poskytnout lepší představu o propojení žánru a jeho fanoušků. Další klíčové téma práce se zabývá streamovacími službami, převážně serverem YouTube, který byl použit k účelům výzkumu. Empirická část práce se za pomoci kvalitativní obsahové analýzy snaží odpovědět na následující výzkumné otázky: Jak se liší četnost témat obsažených v nejposlouchanějších skladbách z USA a ČR? Jsou původní témata trapové hudby v USA častěji zastoupena než v ČR? Jaké by mohly být důvody pro odlišnosti v zastoupení jednotlivých témat? Závěr práce odpovídá i na hypotézu položenou na začátku bakalářské práce.
Písňové texty Jaromíra Nohavici z aspektu dialektologie
KUČERA, Jan
Hlavním obsahem této práce je dialektologický rozbor části díla písničkáře Jaromíra Nohavici s cílem postihnout vliv slezského nářečí v jeho textech. Po představení Nohavicovy osobnosti a díla následuje teoretická část, která popisuje charakteristické znaky slezského nářečí. Výzkumná část obsahuje tabulky s nářečními jevy ve všech jazykových rovinách, jejich popis a rozbor doložený příklady z textů.
Recurrent topics in Nick Cave's lyrics and prose
Wicheová, Eva ; Ženíšek, Jakub (vedoucí práce) ; Farrell, Mark Robert (oponent)
Cílem této práce je srovnání písňové tvorby australského hudebníka Nicka Cavea s jeho prózou, zejména s románem A uzřela oslice anděla. Práce se zaměřuje na témata opakující se v jeho díle, například téma lásky, smutku, utrpení, smrti, vraždy, hudby, násilí, sexu a náboženství. Předmětem zkoumání je také vliv témat na lyricitu nebo epičnost textu. V jeho románové tvorbě můžeme vysledovat paralely k jeho životnímu stylu hudebníka a zpěváka.
Konceptualizace života v českých populárních písních (Příspěvek ke studiu jazykového obrazu světa)
Janovská, Zuzana ; Vaňková, Irena (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
Diplomová práce zkoumá konceptualizaci života v textech českých populárních písní 60. let 20. století. Teoreticky a metodologicky vychází z kognitivně a kulturně založených přístupů k jazyku, zejm. z teorie pojmové metafory a metonymie (Lakoff a Johnson) a z pojetí jazyka jako obrazu světa (lublinská škola). Na základě slovníkových dat nejprve analyzuje sémantiku lexému život a dospívá tak k základům jazykového obrazu života, jak je ukotven v běžné češtině; bere přitom v úvahu i obraz života (v kontrastu se smrtí), jak ho podává odborná literatura o české lidové kultuře. Jádro práce tvoří interpretace téměř stovky písňových textů ze zkoumaného období, ve kterých je tematizován lidský život v různých jeho fázích (etapách) a podobách (prostřednictvím opozic život - smrt, mládí - stáří apod.); sledovány jsou relevantní sémantické prvky, které se podílejí na jeho konceptualizaci. Systematicky a podrobně jsou popsány zejména metafory (strukturní, ontologické a orientační), metonymie a představová schémata spojená se životem (schéma CESTA, CYKLUS); pozornost je věnována jejich konkrétní jazykové realizaci. Klíčová slova kognitivní lingvistika, jazykový obraz světa, konceptualizace, metafora, metonymie, představová schémata, život, píseň, populární hudba, písňový text
Popular music as motivating element and means of acquiring listening skills in English language teaching at B1 level
Krajňáková, Jana ; Žďárek, Karel (vedoucí práce) ; Červinková Poesová, Kristýna (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá využitím hudby a písní ve vyučování anglického jazyka na úrovni B1. Jejím cílem je analýza hudebních aktivit prezentovaných v různých zdrojích, vytvoření dalších hudebních aktivit, jejich pilotáž v praxi a následná evaluace. Práce je rozdělena do pěti kapitol. Teoretická část se věnuje poslechové dovednosti, jejímu vztahu k ostatním jazykovým dovednostem, její definici, jejími principy, přístupy k výuce jazykových dovedností a zdroji poslechových aktivit. Dále podává popis jazykových dovedností na úrovni B1 a uvádí důvody proč používat písně k rozvoji poslechových dovedností. V poslední části představuje alternatívní použití hudby a písní a klasifikaci hudebních aktivit. Praktická část zahrnuje analýzu hudebních aktivit ze třech různých učebnic pro středně pokročilou úroveň a porovnává je s hudebními aktivitami z jiných zdrojů. Výzkum se zaoberá aplikaci vybraných hudebních aktivit v praxi, a jak je studenti vnímají. Klíčová slova: Poslechová dovednost,hudební aktivita, motivace, poslech písní, texty písní
Ženy jako autorky písňových textů poslední doby
Čížková, Karla ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Cílem této diplomové práce je poskytnout čtenáři přehled o tvorbě současných ženských autorek písňových textů a poukázat na témata, kterým se převážně věnují. Dílčím cílem je také zjistit, zda existují specificky ženská témata a specificky ženské vyjadřování a jazyk. Jádrem práce je komentovaná antologie textů. Sem jsou zařazeny texty autorek, které jsou samy také autorkami hudby a interpretkami svých písní, tvoří přibližně v posledních deseti letech a vydaly alespoň jedno autorské CD Docházím k závěrům, že ženy se ve svých textech věnují především partnerským vztahům, lásce jako zvláštnímu citu, rodině a mateřství a také postavení samy sebe ve světě a smyslu vlastní existence, víře či sexualitě. Charakteristické pro ženské autorky je, že pohlíží na věci tak, jakoby těm samým tématům muži nemohli porozumět. Specifický je také jazyk ženských autorek a motivy, které používají jako vyjadřovací prostředky: jsou to především něžné a křehké obrazy a metafory, intuitivní a hravé slovní hříčky. V některých textech se ženy snaží vymezit vůči stereotypu ženy zasazením textu do typicky mužského prostředí, popřípadě použitím "mužského" slovníku.
"Du has(s)t mich (gefragt) …" Human primal fears and their literary implementation in lyrics of the band ,Rammstein'
Pecková, Adéla ; Blahak, Boris (vedoucí práce) ; Tvrdík, Milan (oponent)
"Du has(s)t mich (gefragt) …" je slovní hříčkou vystihující kontroverznost německé skupiny Rammstein, která svou tvorbou leckdy bez obalu naráží na nejrůznější společenské události a společensky tabuizovaná témata. Svým přímočarým postojem vyvolává v lidech obraz hluboce zakořeněných strachů. Cílem této práce je interpretace vybraných textů a kontroverzních témat, v nich obsažených, i poukázání na motivy, které vyvolávají u jednotlivých posluchačů mnoho emocí. Motivy odrážejí mnohdy lidské slabosti. Ústřední otázkou je, proč se tato německá skupina stala fenoménem současnosti po celém světě a proč jsou její texty předmětem diskuzí. Objevující se provokace má zajisté kořeny v původu členů skupiny Rammstein, jež pocházejí z bývalé NDR, kde neměli příležitost otevřeně se vyjádřit ke kontroverzní tematice.
Život a raná tvorba Josefa Macha
Havlátová, Bára ; Wiendl, Jan (vedoucí práce) ; Merhaut, Luboš (oponent)
Bakalářská práce je založena na interpretaci života, raného díla a významu spisovatele Josefa Macha. Podle těchto kritérií je rozčleněna do tří tematických celků. První část představuje Machův životopis, který vychází z původních informací z díla, z korespondence a z dokumentů institucí, s nimiž byl jeho život spjat. Druhá část práce analyzuje Machovy první dvě básnické sbírky, a to z formálního a především ze sémantického hlediska. V posledním oddíle se práce zaměřuje na vybranou sekundární literaturu o Josefu Machovi a na průběh a vývoj vydávání a zpracování jeho díla. Cílem práce je jednak snaha o ucelení informací o českém básníku, který měl vliv jak na domácí literaturu, tak na literaturu v zahraničí; usiluje rovněž o nastínění základního tematického přehledu jeho rané tvorby.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 49 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.